TL;DR:  Opis programu i przepisy w oparciu których będzie działać.

Nie będę ściemniał, że powstało coś więcej niż to co widać na obrazku, ale nie o to chodzi, bo zjem tego słonia po kawałku. Skonfigurowałem (prawie) wszystko do pracy. A to i tak sporo jak na…

Tydzień 0: Szkic projektu

Program rozliczający czas pracy kierowcy zawodowego. Plan minimum zakłada, że program będzie zliczał wprowadzony czas jazdy, zapisywał te dane do pliku, będzie podawać informacje o nieprawidłowościach oraz ile czasu do wykorzystania zostało w oparciu o obowiązujące przepisy.

Zagmatwane przepisy

Tachograf działa w trzech trybach. jazdy, innej pracy i dyżuru (dyspozycyjności)

JAZDA: Kierowca może jechać 9h dziennie, po 4,5h musi zrobić minimum 45 min przerwy. Przerwa ta może być zastąpiona dwoma innymi z czego pierwsza musi mieć minimum 15min a druga minimum 30min. Przerwy te nie mogą być na odwrót. Dwukrotnie pomiędzy dwoma tygodniowymi odpoczynkami można przedłużyć dzienny okres prowadzenia pojazdu do 10h.

W jednym tygodniu można maksymalnie jechać 56h, ale w rozliczeniu dwutygodniowym czas jazdy nie może przekroczyć 90h.

PRACA to jazda i inna praca np. rozładunek. Do czasu pracy nie wlicza się czas dyżuru (siedzisz i czekasz na instrukcje). Przed szóstą godziną pracy należy zrobić 45min przerwy. Może ona być również podzielona. W takim przypadku musimy zrobić 15 min przed szóstą godziną pracy oraz pozostałe 30min przed dziewiątą od rozpoczęcia pracy. Nie musisz wykorzystywać przerwy jeżeli zaczyna ona odpoczynek dzienny lub tygodniowy. W ciągu 24h należy mieć 11h odpoczynku dziennego, który może być trzykrotnie skrócony do nie mniej niż 9h pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.

TYGODNIOWY ODPOCZYNEK należy rozpocząć nie później niż po sześciu 24 godzinnych okresach. Musi wynosić minimum 45h nieprzerwanego odpoczynku, ale można go skrócić do 24h. W takim przypadku należy się rekompensata, która musi być odebrana nie później niż po 3 cyklach tygodniowych. Brakujące godziny należy wtedy dodać do bieżącego tygodniowego odpoczynku. Można to zrobić tylko pomiędzy dwoma pełnymi tygodniowymi odpoczynkami

To tylko podstawy tych zagmatwanych przepisów. Inaczej jest kiedy jedziesz w podwójnej obsadzie, ale na początek program musi ogarniać te przepisy, które wymieniłem.

Każdy początkujący kierowca ma z tym problem. Wiedziałeś, że to tak wygląda?:) Myślę, że w tym programie jest duży potencjał, bo można zrobić prosty program i dodawać mu dodatkowe wyjątki i opcje. Można nawet stworzyć kombajna, który będzie zczytywać dane z karty do tachografu i drukować do PDF raporty, obliczać pensję. Ale pomału.

Podsumowanie

Co znam?

Żeby niepotrzebnie nie komplikować pod pojęciem „znam” wrzucam wszystko co poznałem i lepiej lub gorzej potrafię użyć: Podstawy Pythona: Data types – lists, tuples and dictionaries; Flow control statements – if, for, and while; Functions and Classes; Exceptions; Importing; Basics of Tkinter, IDE – PyCharm

O czego istnieniu słyszałem?

Wszystko co gdzieś się przewinęło i wydaje się być przydatne i warte poznania: GitHub, wszelkie frameworks, Slack

Niech mi Google dopomoże!

Plan na przyszły tydzień

Większość operacji będzie wykonywana na czasie, dlatego na początek trzeba stworzyć prosty kalkulator, który będzie dodawać i odejmować czas oraz przedstawiać wynik w różnych formatach.

Jedna uwaga do wpisu “Szkielet projektu

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s